Kålpudding

Idag till middag gjorde vi kålpudding. Jag har bara gjort det en gång hemma förut men då gick det hem hos grabbarna så det var dags för en repris. Även idag åt de båda gott! 
 
700 gram nötfärs
2/3 litet vitkålshuvud
1 msk sirap
1msk kalvfond
1 gul lök
0,5 dl grädde/havregrädde
Salt och peppar 
 
Strimla/riv vitkålen och stek den lite lätt med sirap. Blanda ihop de övriga ingredienserna väl. Häl över vitkålsblandningen i färsröran och rör om. Ha upp blandningen i en ugnssäker form. Stek i mitten av ugnen på 150 grader i ca 40 min. 
 
Till detta gjorde jag en brunsås. 
 
2dl grädde/havregrädde
1msk kalvfond 
Några droppar soja. 
 
Blanda i en kastrull och låt koka medan kålpuddingen steks i ugnen. 
 
För att tillaga denna mat kostade det mig 75kr. Det mättade oss idag och blev kvar till en middag till för oss. Med andra ord ca 20kr per portion. 
 


Min lilla Charlie har från början ätit enligt BLW metoden (baby led weaning) och så här såg hans tallrik ut. 
 

Än har han lite svårt att använda gaffel men han försöker för fullt varje måltid att snart sitter det nog. 
 
Nu sover lilla grabben gott bredvid mig i soffan, för av någon anledning kan man inte sova gott i sängen. Den stora ligger i sitt rum och ser lite på film innan även han ska gå och sova för att ladda inför dagsläger i morgon 😊

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0